Människorova mig (läs kidnappa), snälla?

Även fast samhällsjuridik är väldigt intressant och väldigt bra att veta i praktiken är det oerhört jobbigt att plugga till. Speciellt en lördag har man inte lust att läsa ca 60 sidor och huvudet hänger dessutom inte med i alla svåra ord. Objektiv & Subjektiv rekvisit, ansvarsfrihetsgruder och allt vad det innebär, adekvat kausalitet, farerekvisit och social adekvans. Usch, allting blir till en enda stor röra. Alla brott, straff och påföljder plus påföljdspraxis är inte att leka med. Hur ska man komma ihåg alla benämningar och vilket vilket straff vilket brott har. De kanske inte låter så svårt, fängelse, böter vård? Men jo, det är hur lång tid i fängelse, villkorlig dom, skyddstillsyn med mera och vilka omständigheter har brottet? Är det ett artbrott ska man få villkorligt eller? Varför har yngre lättare att få mindre straff? Har gärningen uppsåt eller är det oaktsamhet? Är det samtycke eller är det nöd?

USCHUSCHUSCH.

Visst kommer jag vara oerhört glad för att jag kan detta senare i livet, jag menar det är oerhört bra att kunna. Men just nu spyr jag på vad allt samhällsjuridik innebär.

Kom och kidnappa mig (=människorov). Jag vill icke plugga mer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0