Nu är skolpolitikern igång igen.

Så, nu har jag fått en till liten kommentar som jag bara känner att jag måste svara på. Ämnet ligger mig nämligen varmt om hjärtat och jag vill stå upp för min sak och min åsikt. Så inget illa menat eller så, jag vill bara försöka förstå din synpunkt och förklara min.

Kritik finns i alla former, och alla har rätt att säga sitt. Men jag håller med om att det är ett påhopp. För du har fel. Väldigt fel! Ungdomar som är så smarta kan faktiskt ta sin utbildning på eget ansvar. Kurserna i skolan är utformade för att passa ALLA. Man blir inte trött av att jobba på en för låg nivå, snälla du. Resurser finns som en extra utväg när inte den vanliga hjälpen räcker. Personer som har det lätt för sig har inte rätt tll den hjälpen. Väx upp för fan

Jag förstår tyvärr fortfarande inte hur du menar Karin. Jag tror att du har missförstått hela grejen med det jag har skrivit. Annars så måste jag säga att du har en väldigt konstig åsikt faktiskt. Men alla får ju tycka som dom vill.
Ungdomar som går på gymnasiet kanske kan ta mer ansvar för sin utbildnning och bestämma mer över hur studieplanen ska se ut. Men det är en helt annan sak i förskolan och grunskolan. När man är mindre har man oftast inte den chansen att själv ta ansvar över sina studier eller sin utbildning. Och visst, skolplanen är ju lagd så att den ska passa alla barn. Men nu är det ju inte så att alla barnen är lika. Alla är olika. Vissa har lite svårare och andra har det lättare och de andra ligger på den "normala" nivån... Därför behövs det mer extra hjälp. Så det du antyder egentligen är att det inte ska komma mer hjälp till skolor och förskolor? Att ungdomar i t.ex. högstadiet måste få gå ett år extra innan gymnasiet bara för att de har fått ett IG i betyg p.g.a. ålig hjälp i skolan. Det är ju det du antyder egentigen?
Och jag vet själv av egen erfarenhet att man visst blir trött om man ligger på en för låg nivå om man redan kan allting och allting är för lätt ffår man ingen utmaning och dessutom inte lär sig någonting nytt kan det leda till att man bli trött och inte tillräckligt motiverad för att studera. Jag säger itne att det är så i alla fall, men i vissa och vissa räcker ändå.
Ja, resurser ska finnas till utöver dedn vanliga hjälpen det är ju det jag har skrivit! Det är jätteviktigt att de som har det svårare ska få hjälp med en gång av resurs eller special pedagog med en gång så de t.ex. slipper gå om ett exta år i skola eller förskola. Det är det jag menar, att det är otroligt viktigt att resurser kommer in och hjälper de som har det svårt.
De som har de lätt för sig har också rätt till resurshjälp. Men hjälpen är ju först och främst till för de som har det svårt. Jag menade att all uppmärksamhet inte bara ska ägnas åt de barn/ungdomar som har de svårt för sig. Utan också de som ligger före i utvecklingen. För som jag skrev innan, de kan tröttna och tappa motiveringen.

Sammanfattningsvis kan jag väll säga att alla barn/ungdomar så få lika mycket hjälp och uppmärksamhet oavsett hur bra de går för dem i skola/förskola. Och att det behövs mer resurser i förskola och skola. Det är faktiskt bevisat att det behövs. Och att det ska få komma in hjälp med en gång istället för att man ska få slösa ett år på att gå om.
Fast du kanske tycker att det är bättre att få gå om ett år istället för att få hjälp direkt? Som sagt, alla har olika åsikter. Jag står för min och vill bara försöka förklara för dig hur jag menar.

Ha det gott !

Kommentarer
Postat av: Karin

Madeleine, det enda du strävar efter är att DU ska ha det bra. Och vissa saker som du skriver att jag menar, har jag aldrig sagt. De som ligger före i utveckligen behöver inte hjälp med skolan. Jag behöver inget inlägg på en hel A4 om vad du menar, för det framgår rätt tydligt. Jag är inte dum. Det är du som inte kan ta kritik eller stå på dig under ett så kallat påhopp!

2008-04-09 @ 13:11:27
Postat av: Anna

Jag håller med den andra bruden iafl

2008-04-09 @ 13:19:22
Postat av: Adi

Karin.
Säger du nu att de som är före i utvecklingen inte behöver någon hjälp? Eller?

2008-04-09 @ 16:00:09
URL: http://adilaziale.blogg.se
Postat av: Alex

Nej dom ska be om extra saker om dom inte får de automatiskt.

2008-04-09 @ 17:11:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0